• Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv

Henter afspiller ...

Flådestation Holmen

1700

Beskrivelse

Søværnets gamle hovedkvarter

Fra 1690 til 1990 var Holmen hovedbase for den danske flåde. Holmen består af fem kunstige øer – fra nord Nyholm, Margretheholm, Frederiksholm, Dokøen og Arsenaløen. På Holmen havde flåden sine vigtigste anlæg med byggepladser, magasin- og arsenalbygninger, kraner og hovedvagt. Flådens leje ved Holmen var flådehavn for den danske orlogsflåde. På Orlogsværftet blev der bygget skibe til Søværnet frem til 1972. Siden blev værftet reparationsværft frem til Holmens lukning. I 1990 blev Holmen solgt. Søværnets skibe ligger i Korsør og Frederikshavn. Øen Nyholm er stadig ejet af forsvaret, og her ligger blandt andet Søværnets Officersskole.

Regnskabets time er kommet

Når man er i historiske omgivelser, ønsker man sommetider, at væggene kunne tale og fortælle om fortiden. Væggene i Holmens gamle beklædningsmagasin, opført i 1889, kan faktisk fortælle historier. Her har værnepligtige i generationer ridset deres navne og andre oplysninger i murstenene, mens de ventede på at få udleveret deres uniformer. Nogle skrev navnet på deres skib: Ægir, Dannebrog, og så videre. Af og til støder man også på dramatiske milepæle i Holmens og Danmarks historie. For eksempel står der på en sten: N.J. Frastein, krigsfanget 1943 – REGNSKABETS TIME KOMMER. På stenen ved siden af står: ER KOMMET MAI 1945. Indskrifterne viser, at Holmens historie ikke kun handler om skibe og kanoner. Stenene gemmer også tusinder af værnepligtige danskeres historie.

Skrevet af Jakob Seerup

Søheltens fregat

Fregatten Peder Skram blev bygget på Helsingør Skibsværft i 1964-65. Den var en del af den amerikanske våbenhjælp og blev officielt overdraget til det danske søværn den 25. maj 1966. Den var det første danske orlogsskib i NATOs stående atlanterhavsstyrke STANAVFORLANT, og den var ligesom sit søsterskib Herluf Trolle opkaldt efter en kendt dansk søofficer. Den 112,65 m lange fregat kunne med sine to gasturbiner skyde en fart på ca. 30 knob, og ved en prøvesejlads i 1966 nåede den op på 32,7 knob. Normalt sejlede den dog ved hjælp af sine to GM dieselmotorer på sammenlagt 4.800 hk og med en topfart på 15 knob (ca. 28 km/t). Den havde oprindelig 4 stk. 127 mm kanoner, men blev i 1979 ombygget med Harpoon og Sea Sparrow missiler. Desuden havde fregatten luftværnskanoner, torpedoer og dybdebomber. Fregatten udgik af Flådens tal i 1990 og blev i 1992 solgt på auktion til en kreds af interesserede, som i 1995 stiftede Fonden Peder Skram for at bevare fregatten som museumsskib på Holmen. Fregatten Peder Skram blev åbnet for publikum i 1996 og er dermed Danmarks ældste egentlige koldkrigsmuseum. Samme år blev støtteforeningen ”Fregatten Peder Skrams Venner” oprettet. Museet drives for private midler og med frivillig arbejdskraft. Kilde: http://www.koldkrig-online.dk

Skrevet af Jens Perch Nielsen

Kolofon

Administrator
Jakob Seerup
Fotograf
Kurt Terkelsen
Fotograf
Thomas Roland
Forfatter
Jens Perch Nielsen

Relaterede emner