• Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv

Henter afspiller ...

Hjejlen

1861

Beskrivelse

Hjejlen holder dampen oppe

Dampskibet Hjejlen har sejlet på Silkeborgsøerne siden 1861. Den unge by Silkeborg ønskede sig et skib til at forbinde handelspladsen med oplandet og til at fremme den spirende turisme. Erhvervsmanden Michael Drewsen skaffede selskabet et stort og velegnet skib fra Baumgarten & Burmeisters maskinbyggeri i København. Frederik den Syvende og grevinde Danner var til stede under indvielsen den 24. juni. Hjejlen sejlede i begyndelsen mellem Silkeborg, Himmelbjerget og Ry. Med jernbanens ankomst kom stationsbyen Laven også med. Langs ruten blev der anlagt anløbsbroer, som gav passagererne mulighed for at stå af og begive sig på vandreture i den storslåede natur.

Der skal kul og knofedt til kedlerne

Da dampskibet Hjejlen blev sat ind i 1861, var det et moderne skib, og det var kun det andet dampskib, som skibsværftet i København byggede. I dag er Hjejlen verdens ældste dampskib i drift. Dampmaskinen var tidens bedste, og den har fungeret lige siden. Kedlen er udskiftet et par gange, men der bruges fortsat masser af kul og håndkraft i maskinrummet. Hjuldamperen er blevet en historisk legende, og den fungerer i dag som et slags aktivt museum. Publikum kan komme ned og se den gamle velholdte maskine, kullet som bliver brugt til at holde gang i kedlen, de fine udskæringer på skibet og den fantastiske stemningsfyldte kahyt, som oprindeligt kun var beregnet til passagerne på 1. klasse.

Skrevet af Keld Dalsgaard Larsen

Hjejlen Fredet

Dampskibet Hjejlen blev i dag officielt udnævnt til ”Historisk monument”. Den gamle hjuldamper, der hver sommer sejler tusindvis af turister fra Silkeborg til Himmelbjerget, er blevet optaget i Skibsbevaringsfondens register over ”umistelige fartøjer”. Den nye fornemme status betyder bl.a., at Hjejlen skal vedligeholdes i sin oprindelige form. F.eks. må skibets bundplader ikke svejses, men skal nittes sammen, som man gjorde i 1861, da Hjejlen blev bygget. 15.05.2015.

Skrevet af Torben Dam

Kolofon

Administrator
Keld Dalsgaard Larsen
Fotograf
Hannelene Toft Jensen
Fotograf
T Dam Them
Fotograf
T. Dam. C. Them
Fotograf
T.Dam. Them
Fotograf
T.Dam.Them
Fotograf
Ukendt
Forfatter
Keld Dalsgaard Larsen
Forfatter
Torben Dam

Brugertags

Ingen brugertags tilføjet. Du kan være den første!

Relaterede emner