Henter afspiller ...
Jyllandsringen
Beskrivelse
Danmarks største racerbane
Jyllandsringen i Resenbro ved Silkeborg ejes af Forenede Danske Motorejere (FDM). Med sine 2,3 kilometer er det Danmarks største racerbane godkendt af Federation Internationale de l'Automobile (FIA). Den bliver brugt til racerløb. Blandt andet er der fire gange om året Danish Touringcar Championship (DTC). Jan Magnussen, Jason Watt og Thorkild Thyrring er nogle af de prominente danske deltagere i DTC-løbet. Det første automobilvæddeløb foregik på Ordrupbanen i 1905 over 27 omgange. Sporten var i årtierne herefter en udpræget overklassefornøjelse. I dag omfatter Dansk Automobil Sports Union cirka 1000 klubber.
Viljestærk racerkører
Den danske racerkører Jason Watt startede allerede sin karriere, da han var ti år gammel i 1980. I 1985 blev han danmarksmester i karting – også kendt som gokart. I 1994 blev han verdensmester i Formel Ford og året efter europamester i Opel Lotus. I 1997 til 1999 var Jason Watt en af de toneangivende kørere i Formel 3000. I 1999 blev han ved en ulykke lammet fra brystet og ned, da han mistede herredømmet over sin motorcykel. Ikke desto mindre kæmpede Jason Watt sig tilbage ved DTC-løbene, som han vandt i en specialbygget håndbetjent væddeløbsbil i 2002. Hermed blev han et endnu mere kendt symbol på fighterånd og viljestyrke. Et budskab han selv udtrykker klart i selvbiografien 'Fordi jeg vil' fra 2003.Skrevet af Hans Bonde
FDM Jyllandsringen
Det er FDM Jyllandsringens formål at højne trafiksikkerheden og skabe bedre bilister og motorcyklister på alle tænkelige måder. Desuden er FDM Jyllandsringen også Danmarks største motorsports anlæg. FDM Jyllandsringen blev bygget i 1966 af entrepenør S.K. Jensen. Banen er bygget oven på en gammel grusgrav. Det første år af banens levetid var motorsport den eneste aktivitet. Men allerede året efter begyndte FDM at afvikle køretekniske kurser. FDM købte Jyllandsringen i 1974. I 1986 blev der udvidet med en manøvregård, da det blev en obligatorisk del af køreundervisningen for køreskole elever. Da der i 1990 kom krav om køreteknik til køreskoleelever blev bane 2 bygget til dette formål. Senere blev der udvidet med 2 nye manøvregårde i henholdsvis 1998 og 2004. I 2003 blev der udført en sammenlægning af bane 1 og bane 2 der betød, at FDM Jyllandsringen nu blev den længste danske racerbane med en længde på 2300 meter. Hele FDM Jyllandsringens område dækker et areal på 63 hektar. Manøvregårde En manøvregård som også kaldes lukket øvelsesplads er min. 5000 m2 Hertil kommer der en bygning til instruktøren. Området er asfalteret og på banen er der opstillet kegler, som køreskoleelever skal bruge til at øve med. Udover undervisning af køreskole elever, bruges manøvregårdene også i forbindelse med efteruddannelses kurser til MC. Ligeledes bliver de også brugt til speciel arrangementer. Bane 1 Bane 1 er 1475 meter lang, og 20 meter på det bredeste sted. Til banen er der 2 tilhørende glatbaner. Den lige glatbane er 130 meter lang og 10 meter bred. Det glatte sving er ca. 80 meter lang og 10 meter bred. Ved begge glatbaner er der en sikkerhedszone, som bruges til at fange "løbske" biler under en eventuel udskridning. Til de køretekniske kurser bruges der gummikegler og skumgummiklodser som forhindringer. Er det et udvidet kursus bruges der ligeledes et lysstyrings anlæg. Banen bruges til køretekniske kurser, speciel arrangementer samt motorløb. Der afvikles motorløb i 5 weekender om året på FDM Jyllandsringen. Under motorløb er banen slået sammen med Bane 2 og får derved en samlet længde på 2300 meter. FDM Jyllandsringen er den eneste FIA godkendte bane i Danmark og har godkendelsen i Grade 4. Banen har også status som et Team Danmark træningscenter og i den forbindelse afvikles der 20 træningsdage årligt. Bane 2 Bane 2 er 900 meter lang og 12 meter bred. Banen er udstyret med automatiske forhindringer (popup-kegler), som er med til at gøre det køretekniske kursus mere realistisk. På Bane 2 er der 3 glatbaner. 2 glatte sving og en lang lige glatbane. Den lige glatbane er 100 meter lang og 10 meter bred. De glatte sving er ca. 80 meter lange og 10 meter brede. Banen bruges hovedsageligt til undervisning af køreskole elever. Dog bruges den 5 weekender om året til motorløb og 20 dage årligt til træning. Aktiviteter • Undervisning af køreskole elever • Køretekniske kurser bil • Køretekniske kurser MC • Motorsports events • Sportscar event - børnecancerfonden • Årets bil • Årets motorcykel • Træning til motorløb • Motorløb • Test af biler og motorcykler • Produkt præsentation • Firma arrangementer • Eller netop din idé...Historie og aktiviteter
FDM Jyllandsringen blev bygget i 1966 af entreprenør S.K. Jensen. Banen er bygget oven på en gammel grusgrav. Det første år af banens levetid var motorsport den eneste aktivitet. Men allerede året efter begyndte FDM at afvikle køretekniske kurser. FDM købte Jyllandsringen i 1974. I 1986 blev der udvidet med en manøvregård, da det blev en obligatorisk del af køreundervisningen for køreskole elever. Da der i 1990 kom krav om køreteknik til køreskoleelever blev bane 2 bygget til dette formål. Senere blev der udvidet med 2 nye manøvregårde i helholdsvis 1998 og 2004. I 2003 blev der udført en sammenlægning af bane 1 og bane 2 der betød, at FDM Jyllandsringen nu blev den længste danske racerbane med en længde på 2300 meter. Hele Jyllandsringens område dækker et areal på 63 hektar. Manøvregårde En manøvregård som også kaldes lukket øvelsesplads er min. 5000 m2 Hertil kommer der en bygning til instruktøren. Området er asfalteret og på banen er der opstillet kegler, som køreskoleelever skal bruge til at øve med. Bane 1 Bane 1 er 1475 meter lang, og 20 meter på det bredeste sted. Til banen er der 2 tilhørende glatbaner. Den lige glatbane er 130 meter lang og 10 meter bred. Det glatte sving er ca. 80 meter lang og 10 meter bred. Ved begge glatbaner er der en sikkerhedszone, som bruges til at fange "løbske" biler under en eventuel udskridning. Til de køretekniske kurser bruges der gummikegler og skumgummiklodser som forhindringer. Er det et udvidet kursus bruges der ligeledes et lysstyrings anlæg. Banen bruges til køretekniske kurser, special arrangementer samt motorløb. Der afvikles motorløb i 5 weekender om året på FDM Jyllandsringen. Under motorløb er banen slået sammen med Bane 2 og får derved en samlet længde på 2300 meter. FDM Jyllandsringen er den eneste FIA godkendte bane i Danmark. Banen har også status som et Team Danmark træningscenter og i den forbindelse afvikles der 20 træningsdage årligt. Bane 2 Bane 2 er 900 meter lang og 12 meter bred. Banen er udstyret med automatiske forhindringer (popup-kegler), som er med til at gøre det køretekniske kursus mere realistisk. På Bane 2 er der 3 glatbaner. 2 glatte sving og en lang lige glatbane. Den lige glatbane er 100 meter lang og 10 meter bred. De glatte sving er ca. 80 meter lange og 10 meter brede. Banen bruges hovedsageligt til undervisning af køreskole elever. Dog bruges den 5 weekender om året til motorløb og 20 dage årligt til træning. Aktiviteter Undervisning af køreskole elever Køretekniske kurser bil Køretekniske kurser MC Motorsportsevents Sportscar Event - børnecancerfonden Årets bil Årets motorcykel Træning til motorløb Motorløb Test af biler og motorcykler Produkt præsentation Firma arrangementer Eller netop din idé...Skrevet af Kenny Bremerstent
Historie og aktiviteter
FDM Jyllandsringen blev bygget i 1966 af entreprenør S.K. Jensen. Banen er bygget oven på en gammel grusgrav. Det første år af banens levetid var motorsport den eneste aktivitet. Men allerede året efter begyndte FDM at afvikle køretekniske kurser. FDM købte Jyllandsringen i 1974. I 1986 blev der udvidet med en manøvregård, da det blev en obligatorisk del af køreundervisningen for køreskole elever. Da der i 1990 kom krav om køreteknik til køreskoleelever blev bane 2 bygget til dette formål. Senere blev der udvidet med 2 nye manøvregårde i helholdsvis 1998 og 2004. I 2003 blev der udført en sammenlægning af bane 1 og bane 2 der betød, at FDM Jyllandsringen nu blev den længste danske racerbane med en længde på 2300 meter. Hele Jyllandsringens område dækker et areal på 63 hektar. Manøvregårde En manøvregård som også kaldes lukket øvelsesplads er min. 5000 m2 Hertil kommer der en bygning til instruktøren. Området er asfalteret og på banen er der opstillet kegler, som køreskoleelever skal bruge til at øve med. Bane 1 Bane 1 er 1475 meter lang, og 20 meter på det bredeste sted. Til banen er der 2 tilhørende glatbaner. Den lige glatbane er 130 meter lang og 10 meter bred. Det glatte sving er ca. 80 meter lang og 10 meter bred. Ved begge glatbaner er der en sikkerhedszone, som bruges til at fange "løbske" biler under en eventuel udskridning. Til de køretekniske kurser bruges der gummikegler og skumgummiklodser som forhindringer. Er det et udvidet kursus bruges der ligeledes et lysstyrings anlæg. Banen bruges til køretekniske kurser, special arrangementer samt motorløb. Der afvikles motorløb i 5 weekender om året på FDM Jyllandsringen. Under motorløb er banen slået sammen med Bane 2 og får derved en samlet længde på 2300 meter. FDM Jyllandsringen er den eneste FIA godkendte bane i Danmark. Banen har også status som et Team Danmark træningscenter og i den forbindelse afvikles der 20 træningsdage årligt. Bane 2 Bane 2 er 900 meter lang og 12 meter bred. Banen er udstyret med automatiske forhindringer (popup-kegler), som er med til at gøre det køretekniske kursus mere realistisk. På Bane 2 er der 3 glatbaner. 2 glatte sving og en lang lige glatbane. Den lige glatbane er 100 meter lang og 10 meter bred. De glatte sving er ca. 80 meter lange og 10 meter brede. Banen bruges hovedsageligt til undervisning af køreskole elever. Dog bruges den 5 weekender om året til motorløb og 20 dage årligt til træning. Aktiviteter Undervisning af køreskole elever Køretekniske kurser bil Køretekniske kurser MC Motorsportsevents Sportscar Event - børnecancerfonden Årets bil Årets motorcykel Træning til motorløb Motorløb Test af biler og motorcykler Produkt præsentation Firma arrangementer Eller netop din idé...Skrevet af Kenny Bremerstent
Kolofon
- Administrator
- Hans Bonde
- Fotograf
- T.Dam. Them
- Forfatter
- Kenny Bremerstent