• Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv
  • Dansk Kulturarv

Henter afspiller ...

Konebanen (Herning-Viborg)

1906

Beskrivelse

Den konebetjente kulturbane

Afstanden mellem Viborg og Herning var kun 45 km, men jernbaneafstanden var 180 km over Langå og 191 km over Struer-Skjern. Det var dog kun en del af grunden, da Rigsdagen i 1900 vedtog at bygge en statsbane mellem Herning og Viborg. Det var også en "kulturbane" for tilbagestående jyske hedeområder. Banen fik, ved åbningen i 1906, holdesteder i Nybo, Sunds, Ilskov, Karup, Frederiks, Skelhøje og Bækkelund. Mergeltransporter til opdyrkning af heden gjorde banen til en succes for godstransport. Banen lukkede for persontrafik i 1971 og for godstrafik i 1977.

"Billige" kvinder ved telefonerne

For at begrænse omkostningerne til banen blev den fra begyndelsen ikke udstyret med telegrafer, men med telefoner, som kunne betjenes af ufaglærte kvindelige stationsbestyrere til lavere løn. Dem brugte man allerede med succes på privatbaner. "Konerne" på Herning-Viborg-banen var gift med baneformænd. De var ældre og uuddannede. De fik kun en kort oplæring, og ordningen blev aldrig nogen succes. Konerne blev afløst af mandlige stationsmestre fra 1909 til 1920. Banen er nu gang- og cykelsti og hedder Alhedestien. Langs stien kan man se en del af de tidligere stationsbygninger. Ved stationen i Karup, der aldrig har haft kvindelig betjening, er der opstillet et monument for "Konebanen".

Skrevet af Poul Thestrup

Kolofon

Administrator
Poul Thestrup
Fotograf
Danmarks Jernbanemuseum
Fotograf
p

Relaterede emner