• Dansk Kulturarv

En sen efterårsdag i Dyrehaven. Solskin, 1886

Beskrivelse

Theodor Philipsen (1840-1920)

I dette billede benytter Philipsen sig for første gang af sin gode ven, Paul Gauguin’s penselsteknik. Resultatet er et gennemført impressionistisk maleri med komplementære farvekontraster og en original komposition.

Under sit ophold i København, vinterhalvåret 1884-85, fik Paul Gauguin stor respekt og sympati for Theodor Philipsen. I Philipsen fandt Gauguin ikke bare en udmærket kunstner, som havde sympati for impressionisternes bestræbelser, men også og meget vigtigt, en dansk kunstner som kunne tale fransk. En samtalepartner og interesseret tilhører. Omvendt fik Philipsen en grundig indføring i de farveteoretiske overvejelser bag impressionismen og ikke mindst praktiske anvisninger til efterfølgelse.

Philipsens gode ven kunsthistorikeren og naturalismens pennefører i Danmark, Karl Madsen, har på baggrund af sine samtaler med Philipsen fortalt om Gauguins råd: ”For at opnaa Indtrykket af vibrerende Lys og Farve burde han forsøge at anvende andre Midler, lange og smaa Pensler, korte og faste Strøg, sørge for at penslen var godt fyldt med farve, saa at farven i Billedet blev klar og bestemt, rig og mættet.”
I En sen efterårsdag i Dyrehaven. Solskin benytter Philipsen for første gang den Gauguinske penselteknik. Resultatet er et i alle henseender konsekvent gennemført impressionistisk maleri. De korte, mættede strøg og de fint afstemte komplementære farvekontraster er anvendt i hele billedet, der vibrerer af lys, farve og atmosfære. Dertil kommer en original komposition med en vinkelret vejindføring, der gentages og spejles i vejskiltet.

læs mere og download på SMk

TEKNISK INFORMATION

Olie på lærred, 84.5x66.5 cm

RETTIGHEDER

http://www.smk.dk/copyright/creative-commons/

Kolofon

Artist
Theodor Philipsen

Tags

SMK

Brugertags

Ingen brugertags tilføjet. Du kan være den første!

Relaterede emner