• Dansk Kulturarv

Sommerspiret på Møns Klint. Måneskin, 1831

Beskrivelse

F. Sødring (1809-1862)

Sødring orienterede sig som en af de få i Danmark på denne tid mod det romantiske landskabsmaleri, og dette maleri skiller sig markant ud fra de malerier, der ellers blev malet i Danmark omkring 1830.

Frederik Sødrings maleri af Sommerspiret på Møens Klint skiller sig klart ud fra hovedparten af de billeder, der blev malet i Danmark omkring 1830 først og fremmest, fordi det er et nattebillede, men også på grund af behandlingen af motivet. Han har valgt at se Sommerspiret mod en dramatisk nattehimmel, hvor månen bryder gennem skyerne og får kridtklinterne til at stå lysende hvide mod de mørke omgivelser.

Sødring var en af de meget få danske malere, der lige fra første færd orienterede sig mod det romantiske landskabsmaleri i Dresden. Specielt J. C. Dahls kunst betød meget for ham han debuterede på Charlottenborg i 1828 med to kopier efter Dahl, og i de følgende år fik den norske malers natursyn og kunstneriske principper afgørende betydning for hans kunst. Nogle af hans malerier viser imidlertid, at han også tidligt må have fattet interesse for den tyske landskabsmaler Caspar David Friedrich og de kunstneriske virkemidler, han tog i anvendelse. Flere træk i billedet af Sommerspiret peger kraftigt mod den tyske maler (måneskinnet, der bryder gennem skyerne og spejler sig i havet, og træet, der ses i silhuet). Ingen af de Friedrich-billeder, Sødring med sikkerhed havde haft mulighed for at se før 1831, forekommer at være oplagte forbilleder, og påvirkningen fra den tyske maler er derfor sandsynligvis formidlet gennem Dahl med hans måneskinsstykker.

læs mere og download på SMk

TEKNISK INFORMATION

Olie på lærred, 41.5x30 cm

RETTIGHEDER

http://www.smk.dk/copyright/creative-commons/

Kolofon

Artist
F. Sødring

Tags

SMK

Brugertags

Ingen brugertags tilføjet. Du kan være den første!

Relaterede emner