I 1810 satte man eleverne til at lave skriveøvelser gennem opbyggelige sætninger, og forenede således det praktiske element med en åndelig udvikling.

Her er et eksempel fra Carolineskolen på Østerbro i København, hvor eleverne skulle skrive den opbyggelige sætning:

Træet falder ej altid for det første hug. Hvo der vil drive noget igennem må ej lade et forsøg være nok. 

Du kan se mange flere på Flickr og samtidig blive åndeligt opbygget.

Opbyggelige sætninger

Netop opdragelse har der sikkert være rigeligt af i denne skolestue, hvor lærerinden i 1884 klager sig over børnene med ordene

Skagenbørnene er ikke meget flittige. Det kniber svært med af faa Lektierne lært til Gavns.

Forøvrigt har ungdommens dovenskab uomtvisteligt altid været et problem. Se blot dette citat af Sokrates, der døde år 399 f.kr.

Jeg er meget bekymret for den unge generation.

Dagens ungdom er uopdragne, anstødelige, oprørske og dovne. De elsker luksus, men har afskyelige manerer. De viser afsky for autoriteter og mangler respekt for de ældre. De rejser sig ikke længere for de ældre, og de modsiger deres forældre. De snakker i voksnes nærvær, frådser når de spiser, og tyranniserer deres lærere.

Hvilke skrækkelige skabninger vil de ikke blive, når de vokser op? Jeg frygter for at måtte være afhængig af dem i fremtiden.

Anna Ancher - To småpiger får undervisning i syning. Ca. 1910

 

Sange er i det hele taget en stor del af den danske kulturarv. I 1923 blev af der afholdt et stort Skole- og Sangstævne i København. Nedenfor ser du fire billeder, der alle er taget i denne anledning. 

Her kigger vi inden for i klasseværelset på Krebs’ Skole samme år. Kun drenge.  

Krebs’ Skole er en privatskole, der ligger på Stockholmsgade på Indre Østerbro i København.

Som kuriosum kan vi nævne, at såvel Kronprins Frederik som Prins Joachim har trådt deres barnesko her. 

Under 1 kilometer fra Krebs’ Skole lå Zahles, der i modsætning var ren pigeskole indtil 1913. Og som pige kunne man naturligvis kun undervises af samme køn.

Som kongeligt kurosium nævner vi at Dronning Margrethe 2. gik her.

Hos skagensmalerne er det også piger, vi ser gå i skole. Her bliver de undervist i, hvad der traditionelt har været betragtet som en kvindefag, nemlig syning.

Anna Ancher - To småpiger får undervisning i syning. Ca. 1910

Hvis det stod til partiet Venstre skulle der ikke være mange Opbyggelige sætninger, om nogen overhovedet, da de i 1984 formulerede deres skole- og uddannelsespolitik i pamfletten Et liberalt syn på skole og uddannelse. 

Opvoksende generationer møder skolegangen og uddannelserne på et tidspunkt, hvor de er allermest modtagelige, og hvor deres forestillingsverden tager form og modnes. 

Derfor har totalitære regimer af forskellig observans altid søgt at udnytte undervisningen som et redskab til fremme af åndelig ensretning og underkastelse for centralmagten. 

Det er demokratiets vigtigste kendetegn, at skolen og uddannelserne ikke bruges til at fremme en bestemt ideologi. 

Ved at klikke på billedet kan du se hele programerklæringen, på Det Kongelige Bibliotek. 

 

I 2011 skrev Socialdemokratiet en brochure om blandt andet skolepolitik. Kig på side 6 og se hvad de tænkte om den folkeskole, der netop er blevet lavet om gennem den nye reform. 

Ved at klikke på billedet bliver du ledt til Det Kongelige Bibliotek, hvor du kan læse hele brochuren. 

 

 

Går dit barn i skole, spørger Socialdemokratiet retorisk i 1982, velvidende at skolepligten blev indført godt 170 år forinden, nemlig i 1814. Med spørgsmålet peger de på deres egen forståelse af begrebet skole, der placerer sig i skærende kontrast til Venstres paroler om folkeskolen som en objektivt, uddannende instans. 

Folkeskolen skal sikre, at alle børn får mulighed for at blive voksne, engagerede mennesker, der deltager i det demokratiske samfund. Folkeskolen skal bibringe børnene viden og kundskaber.

[…]

Derfor er skolens opgave også at opdrage børnene. 

Du kan læse hele pampletten hos Det Kongelige Bibliotek